پَیتیشَهِم گاهنبار (روز 5 از ۵)، 30 شهریور. این روز پایان پنجمین گاهنبار زرتشتی است که به برداشت محصولات کشاورزی و شکرگزاری برای نعمتهای زمین اختصاص دارد. گاهنبارها شش جشن دورهای در تقویم زرتشتی هستند که هر یک به یکی از مراحل آفرینش و جنبهای از زندگی طبیعی پیوند دارند. در این روز، زرتشتیان با گردهمایی، نیایش و تقسیم خوراک، اهمیت همکاری اجتماعی و سپاسگزاری از طبیعت را یادآور میشوند. پَیتیشَهِم گاهنبار به ویژه با پایان فصل برداشت و جمعآوری محصولات کشاورزی مرتبط است و همچنان در میان پیروان آیین زرتشتی برگزار میشود.