روز جهانی بهداشت (۷ آوریل) نخستین بار در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۲۹ (۷ آوریل ۱۹۵۰) به عنوان یک رویداد بینالمللی برگزار شد. این روز به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت (WHO) و با هدف جلب توجه جهانی به موضوعات مهم سلامت عمومی به تقویم میلادی افزوده شد. در اولین سال برگزاری، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت با برگزاری نشستها و برنامههای آموزشی، اهمیت سلامت و بهداشت را در سطح ملی و بینالمللی مطرح کردند. در سالهای بعد، روز جهانی بهداشت به عنوان فرصتی برای تمرکز بر چالشهای بهداشتی خاص هر سال مورد استفاده قرار گرفت و هر سال یک موضوع ویژه به عنوان محور اصلی انتخاب میشود تا آگاهی عمومی درباره مسائل بهداشتی افزایش یابد و سیاستگذاران و متخصصان سلامت را به اقدام وادارد. این روز در بسیاری از کشورها با برگزاری همایشها، کارگاههای آموزشی، کمپینهای اطلاعرسانی و فعالیتهای اجتماعی همراه است. اهمیت روز جهانی بهداشت در ترویج سلامت عمومی و پیشگیری از بیماریها به ویژه در کشورهای در حال توسعه برجسته است. این روز به عنوان یک رویداد جهانی، فرصتی برای همکاری بینالمللی و تبادل تجربیات در زمینه بهداشت فراهم میکند. در ایران و سایر کشورها، برنامههای متعددی برای افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت سلامت و نقش آن در توسعه پایدار برگزار میشود.