روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی، 8 تیر. این روز به منظور یادآوری خطرات و پیامدهای استفاده از سلاحهای شیمیایی و میکروبی در تقویم شمسی ثبت شده است. در جریان جنگ ایران و عراق، استفاده از این نوع سلاحها موجب آسیبهای گسترده انسانی و زیستمحیطی شد و هزاران نفر از غیرنظامیان و نظامیان آسیب دیدند یا جان خود را از دست دادند. امروزه این روز فرصتی برای افزایش آگاهی عمومی درباره پیامدهای سلاحهای شیمیایی و میکروبی و تأکید بر ضرورت مقابله با تولید و استفاده از آنها است. برنامههای آموزشی و یادبود در این روز برگزار میشود تا اهمیت رعایت قوانین بینالمللی و حمایت از قربانیان این سلاحها مورد توجه قرار گیرد. این مناسبت همچنین بستری برای گفتگو درباره پیشگیری از گسترش این نوع سلاحها و همکاریهای بینالمللی در زمینه خلع سلاح فراهم میکند. توجه به آثار بلندمدت این سلاحها بر سلامت انسان و محیط زیست، از محورهای اصلی برنامههای مرتبط با این روز است.