در روز ۱۸ دی ۱۴۰۴ حکومت جمهوری اسلامی سرکوب خونین اعتراضات سراسری در ایران را آغاز کرد. بر اساس گزارشها، این عملیات سرکوب با دستور و تحت فرمان علی خامنهای و توسط نیروهای نظامی و امنیتی حکومت شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نیروهای انتظامی انجام شد. در شهرهای مختلف ایران، نیروهای مسلح حکومتی برای متوقف کردن اعتراضات از گلوله جنگی، تیربار و تکتیرانداز علیه معترضان استفاده کردند و در بسیاری از مناطق مستقیماً به سوی جمعیت شلیک شد. همزمان با آغاز این سرکوب، اینترنت در بخش بزرگی از ایران قطع یا به شدت محدود شد؛ اقدامی که به گفته ناظران برای جلوگیری از انتشار تصاویر و گزارشهای مربوط به خشونتها انجام شد. در جریان این سرکوب که در روزهای ۱۸ و ۱۹ دی ۱۴۰۴ به اوج رسید، گزارشها از کشته شدن حدود ۳۶٬۵۰۰ نفر خبر دادند. این رویداد یکی از مرگبارترین وقایع تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. این وقایع بعدها در میان بسیاری از ایرانیان به عنوان «قتلعام دی ۱۴۰۴» شناخته شد. بر طبق منابع جمهوری اسلامی، این مناسبت به همین صورت و با این توضیحات در تقویم رسمی ثبت و معرفی شده است.